روشهای کاربردی نگهداری جرثقیل

روشهای کاربردی نگهداری جرثقیل با توجه به اهمیت جرثقیل ، انجام فعالیتهای نگهداری جرثقیل جهت انجام کار بهتر به سه روش صورت می گیرد :

الف : بازدید روزانه  : که توسط اپراتور انجام میشود میتواند نقش بسزایی در امور نگهداری و حفظ  ایمنی کار و کارگاه داشته باشد که شامل موارد ذیل می باشد :
  • بازدید ظاهری از سازه : با کنترل بسری ساده از لحاظ صحت سازه تا حد امکان از سالم بودن سازه اطمینان حاصل شود .
  • بازدید از سیم بکسل ، قرقره و قلاب ، میتوان با چک کردن ساده از سالم بودن سیم بکسل از لحاظ زدگی یا پارگی و سالم بودن قره و قلاب اطمینان حاصل کرد .
  • صدای غیر عادی از دستگاه : با حرکت دستگاه و صدای غیر عادی در سیستم سریعا با واحد تعمیرات اطلاع رسانی شود .
  • کنترل عملکرد کمه ریموت کنترل : با کنترل و انجام چند حرکت میتواند از سالم بودن ریموت اطمینان حاصل نماید .
  • سیستم قفل کن و ترمزها ، با توجه به اهمیت بالای سیستم قفل کن و ترمز جرثقیل ها اپراتور هر روز قبل از شروع به کار می تواند با تست این سیستم از سالم بودن اطمینان حاصل کند و از بروز حادثه جلوگیری نماید . بازدید جرثقیل
  • ب : بازدید دوره ای : این بازید به صورت دقیق و مطابق دستور کار دستور شده از سوی سیستم SAP  توسط افراد آموزش دیده انجام می شود که بسیار حائز اهمیت می باشد .
  • بازدید سازه : تکنسین های واحد نگهداری و تعمیرات سازه را از لحاظ آسیب ساختاری ، ترک خوردن احتمالی جوش ها و یا پوسیدگی و فرسودگی اتصالات ، پیچ مهره ها بازدید می نمایند . این بازدیدها معمولا بصورت ماهانه انجام می شود .
  • پین و شیفت و بلبرینگ : یکی دیگر از مهمترین موارد بازدید دوره ای ، بازدید از شفت های موجود درسیستم پین ها و بلبرینگ ها از لحاظ صدا و لرزش و گریسکاری مناسب می باشد که معمولا دردوره های ماهانه انجام می شود .
  • موتورهای الکتریکی : عامل حرکت سیستم طولی و عرضی می باشند . و در صورت بروز مشکل دستگاه متوقف می شود . لذا با تست آمپر موتور ازسالم بودن اطمینان نسبی حاصل می شود و همچنین جهت وجود عدم آسیب دیدگی در پایه های موتور بر اثر برخورد یا ارتعاش بازید بصری به صورت ماهیانه انجام می شود .
  • درام و سیم بکسل و قرقره و قلاب : در این فعالیت تکنسین های واحد نگهداری سیم بکسل را از لحاظ زدگی ، پارگی و کشیدگی و لاغر شدن سیم به علت کشش بیش از حد کنترل می کنند . همچنین قرقره را از نظر سالم بودن لبه های قرقره و سالم بودن بلبرینگ های داخلی و درام را از نظر سالم بودن سیم جمع کن و سائیدگی کنترل می نمایند .
  • جارو بک ها و مسیر برق رسانی : این سیستم وظیفه برق رسانی به جرثقیل را به عهده دارد لذا عدم کارکرد مناسب این قسمت از جرثقیل باعث قطع برق و توقف جرثقیل می شود . جهت جلوگیری از توقف دستگاه هر هفته این قسمت کنترل و در صورت وجود خرابی قطعه مورد نظر تعویض می گردد .
  • تابلو برق : تابلو برق را از لحاظ ظاهری در هر ماه مورد بررسی قرار می گیرد . همچنین کلیه متعلقات و آچار کشی شده و مورد بازید قرار می گیرد .
  • سیستم ترمز کلاج : از مهمترین بازدیدها به حساب می آید . عدم کارکرد صحیح این قسمت باعث وقوع بسیاری از حوادث میباشد. لذا باید طبق اصول و استاندارد از صحت و سلامت ترمزها سیستم کلاج اطمینان حاصل گردد . این بازدیدها بصورت هفتگی صورت می پزیرد .
  • چرخ ها و ریل ها : معمولا چرخ ها را از لحاظ ساییدگی کنترل می گردد . معمولا بخاطر جنس و متریالی که چرخ ها و ریل ها از آن ساخته می شود سایش چرخ نسبت به ریل بیشتر می باشد . همچنین ریل ها را از نظر سالم بودن جوش ها کنترل می گردد .
جرثقیل سقفیج : بازدید سالیانه : این بازید توسط شرکتی که  از سازمان استاندارد موفق به کسب گواهینامه شده علاوه بر کنترل موارد ذکر شده در بازدید دوره ای انجام تست استاتیک و تست دینامیک و تراز ریل طولی انجام می پذیرد . و در صورت صحت دستگاه گواهینامه سلامت صادر می گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

keyboard_arrow_up